Cambridge Analyticas tid som aktivt företag blev inte särskilt långvarig men intrycket företaget gjorde världen över kommer sent att glömmas bort.
Det hela började 2014, bara ett år efter att företaget grundades, när en forskare vid namn Aleksandr Kogan lanserade en app på Facebook. Appen, som hette ”this is you digital life”, var ett personlighetstest genom vilket svaren på testet sparades och sedermera delades med just Cambridge Analytica. Resultaten av testet, som gjordes av 270 000 användare men berörde uppemot cirka 87 miljoner, ska sedan ha använts i det amerikanska presidentvalet, till fördel för den vinnande sidan. VD för Cambridge Analytica vid denna period var Steve Bannon, som senare även kom att bli chef för Donald Trumps valkampanj, innan han sommaren 2017 fick sparken från Vita huset.
”Vi använde Facebook för att samla in miljontals profiler och byggde modeller för at utnyttja vad vi visste om dem och rikta in oss på deras inre demoner”, säger den tidigare anställda Cristopher Wylie till tidningen The Observer.
Föga förvånande så blåste det även upp till storm på Facebook, där många användare kände sig lurade. Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, har fått motta kritik för att testet tilläts på Facebook. Kritiken har besvarats med att appen i själva verket inte bröt mot Facebooks regler då den sades endast användas i forskningssyfte av Aleksandr Kogan. Enligt den högt ansedda tidningen Bloomberg ska ha även Twitter ha sålt information om sina användare till Cambridge Analytica.
Skandalen har bland annat resulterat i en stor debatt om integritet på nätet och hur olika sociala medier hanterar användares personliga information. Tajmingen med de nya GDPR-reglerna kunde knappast varit bättre.